fredag den 26. oktober 2012

Halloween - græskar, heks, flagermus og....

Om lidt er det Halloween, og mine elever på 3. årgang er lige nu i gang med at male græskar. Jeg har, for at danne mig overblik over materialer, teknik og proces, selvfølgelig selv fremstillet et par græskar.
Materialerne jeg har anvendt er en gammel pizzabakke, et stykke gammelt bølgepap, rød, gul, brun og sort akrylfarve samt sort og hvid karton.

Græskar malet på en gammel pizzabakke.

Græskar malet på et stykke gammelt bølgepap.

Undervejs i processen havde jeg fokus på formgivning via penselstrøgene samt farvevalg set i forhold til lys og skyggeområder. Jeg havde også fokus på at lave ansigtsudtryk med geometriske figurer, og det blev således til ansigter skabt af cirkler, firkanter og trekanter i sort og hvid karton.
Normalt ville jeg ikke begive mig ud i sådanne projekter, ligesom jeg heller ikke ville begive mig ud i at producere julepynt i billedkunsttimerne, men jeg blev alligevel så inspireret til projektet, da jeg surfede forbi http://www.deepspacesparkle.com/2011/10/14/painted-pumpkin-art-project/ og http://afaithfulattempt.blogspot.dk, så derfor måtte jeg afprøve det.
Eleverne var vilde med projektet, og flere af dem lavede en parallel til Mona Brookes 5 elementer - sådan en oplevelse gør en billedkunstlærer glad og stolt.

I kan se elevernes græskar lige her: 17 seje græskar.

Til de hurtige elever havde jeg fremstillet lidt flere billeder - dog med andre motiver, teknikker og materialer. Billederne havde jeg tænkt som en inspirationkilde til elevernes selvstændige billedarbejde.

Silhouet af flagermus på malet papbaggrund (A4).

Fantasiheks på silkepapir og pap (A4).

Rødsprængt øje på silkepapir og pap (25*25).

Rødsprængt øje billedbehandlet i Picasa.

Edderkop i et spind af ord på pap (25*25).

Edderkop i et spind af ord billedbehandlet i Picasa. 
Jeg blev selv inspireret til at lave øjet og edderkoppen, da jeg kiggede forbi http://www.thatartistwoman.org, og så fik jeg lige lyst til at billedbehandle lidt i Picasa - sjovt synes jeg selv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar