mandag den 17. december 2012

Lee Gainer - Et gruppeprojekt med 3. årgang

Før jul gik jeg sammen med min 3. årgang i gang med et forløb med afsæt i kunstneren Lee Gainers kunst og metode. Hun skaber blandt andet spændende værker med forskellige cirkler. Cirklerne former hun af forskellige materialer blandt andet plast og papir. Et af hendes meget smukke værker hedder Seascape, og I kan se det herunder.


Efter en god samtale om Lee Gainers værk, blev eleverne delt op i grupper, og så kunne den billedskabende proces starte. Fremgangsmåden i grupperne var følgende:


  1. Drøftelse og beslutning om motiv.
  2. Skitsetegning af motiv, og drøftelse af farvepalet.
  3. Fremstiling af cirklerne. Hertil brugte eleverne gammelt gavepapir, skumplader og mælkelåg.
  4. Sammenføjning af cirklerne til motiv. Dette forgik med limpistol.
  5. Montering af motiv på baggrund.

Jeg synes det var rigtig interessant at opleve eleverne samarbejde - også i billedkunst. Snakken var livlig, og der kom mange gode synspunkter på banen. Det var også rart at opleve elevernes stolthed vokse i takt med, at deres motiver blev mere og mere synlige. En af eleverne sagde til mig: "...jeg troede virkelig aldrig, at det her kunne blive til noget..." 


Djævlen, der blev til en vred eskimo.

Krokodillen, som lige havde spist.

Fuglen, der fandt sin plads på grenen.

En glad smiley.

Juletræet i stuen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar