søndag den 28. juli 2013

Kan man "lege" med dyremotiverne fra Hans Scherfigs malerier?

Det er ikke enhver, der har fantasi til at forestille sig, hvordan noget kan se ud, hvis de ikke har set det i virkeligheden. Hans Scherfig skabte sin kunst ud fra sin fantasi og forestilling, og for ham var dét at male forlystelse, leg og ferie. Hans Scherfig besøgte aldrig Afrikas jungle ej heller savannen, alligevel var hans store passion at male dyremotiver herfra, og det er grunden til, at jeg inddrager hans værker i dette forløb.

Temaet er: Kan man "lege" med dyremotiverne fra Hans Scherfigs malerier?

Kort beskrivelse af forløbet i undervisningen
I Fælles Mål for billedkunst er det beskrevet, at det er vigtigt at bruge sin fantasi og forestilling til enten at skabe nyt eller til at kombinere noget nyt med noget allerede eksisterende. Mit fokus er her i dette forløb den sidste del, idet eleverne skal "lege" med dyremotiverne fra Hans Scherfigs malerier. 

Idé til arbejdsprocessen på holdet:
  • Jeg laver et oplæg for eleverne, hvor jeg inddrager små film om Hans Scherfig fra YouTube, og vi taler i fællesskab om de særlige kendetegn ved hans værker. 
  • Herefter introducerer jeg eleverne for processen i det praktiske billedarbejde. Jeg viser dem min egen billedfremstilling som et konkret udtryk for, hvordan man kan "lege" med et af Hans Scherfigs dyremotiver. Når introduktionen er færdig, skal eleverne i gang på egen hånd.

Egen billedfremstilling - Proces og produkt:
Først finder jeg alle materialerne, som jeg skal bruge til billedfremstillingen, frem. Det gælder  både inspirationsmateriale og materialerne til den praktiske billedfremstilling. 





Så er det i gang med de praktiske billedarbejde, og jeg starter med at tegne baggrundsmotivet, og det bliver et junglemotiv á la Hans Scherfig. Jeg tegner op med blyant, og jeg bruger viskelæder, så overflødige streger kan viskes ud. Viden om overlapning er en fordel, da planter og palmer overlapper hinanden. 




Når baggrundsmotivet er færdigt, farvelægger jeg det med vandfarver - både planterne og vandet.





Efter farvelægningen tegner jeg strukturer i planterne med Caran D' Ache vokspasteller (Neocolor 1), og jeg skaber ro i vandet ved at male bølgede linjer med blå vandfarve.



Næste skridt er at tegne et dyremotiv. Mit valg er en flodhest. Jeg er selvfølgelig inspireret af Hans Scherfigs motiver af flodheste, men jeg "leger" med det og omdanner det. Konkret betyder det, at min flodhest bliver delvist dækket af vand, og så får den et lidt mere fantasifuldt udtryk. Tegningen af flodhesten kræver, at jeg kan forestille mig, hvordan jeg skildrer en flodhest delvis under vand, og jeg skal have fantasi til at kunne tegne den.



Til slut farvelægger jeg flodhesten med vandfarver, og jeg klipper den ud. Flodhesten limer jeg fast på baggrundsmotivet. For at gøre billedet helt færdigt, giver jeg flodhesten en hale af garn, den får lange øjenvipper og store tænder, og for at skabe en illusion om bevægelse i vandet, tegner jeg bueformede streger med Caran D' Ache vokspasteller.



Anvendte materialer:
  • Billeder af Hans Scherfigs værker og afrikanske legetøjsdyr.
  • Hvid kardus.
  • Blyant og viskelæder.
  • Vandfarver.
  • Caran D' Ache vokspasteller (Neocolor 1),
  • Garn i passende farver.

Det har været sjovt at "lege" med og omdanne et Hans Scherfig junglemaleri. Jeg er spændt på, hvordan mine elever vil lege med hans dyremotiver. Måske skal de være gemt bag palmer og planter....måske er det kun hovedet, der stikker ud af busken. Ja som jeg ser det, er det kun fantasien, der sætter grænsen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar