onsdag den 24. juli 2013

Kan man mikse Andy Warhol med dansk kultur?

Pop art var på sin vis enkel. Det var "billeder af billeder" fra hverdagskulturen, og de var genkendelige for de fleste - også dem, der ikke nødvendigvis var interesseret eller engageret i kunstverdenen i øvrigt. Coca Cola flasker og Campbells suppedåser blev gengivet og fremstillet i ensartede serier, mens portrætter af kendte, så som Marylin Monroe, blev fremstillet med en variation i farve. Det er selvfølgelig Andy Warhols værker jeg skriver om, og jeg vil i dette forløb inddrage dem.

Beskrivelse af mit undervisningsforløb:
I Formål for faget billedkunst står der, at eleverne,

"....som deltagere i og medskabere af kultur og som en del af deres kreative udvikling og æstetiske dannelse skal udvikle deres kundskaber om kunstens og mediekulturens billedformer, som de fremstår i lokale og globale kulturer".

Det vil jeg arbejde med ved at kombinere Andy Warhols kunst med dansk hverdagskultur, som vi vil kunne genkende den. Temaet er: "Kan man mikse Andy Warhol med dansk kultur?".

Oplæg til arbejdsprocessen på holdet:
  • Fællessamtale om, hvad kultur er, hvordan og af hvem skabes den. Det skal lede videre til gruppearbejde om kendetegn ved dansk kultur, herunder industrielle produkter og evt. "kendisser". Til sidst er der fælles opsamling på holdet, hvor der er mulighed for meningsudveksling og vidensdeling.
  • Herfra kobler jeg vores drøftelser på holdet sammen med et kort oplæg om popart, og jeg vil i par lade eleverne se nærmere på et par af Andy Warhols værker. De skal have fokus på kendetegnene for hans værker og forsøge at beskrive kendetegnene med egne ord. Opsamling foregår ved at to par udveksler deres viden med hinanden.
  • Som inspiration til elevernes egen billedfremstilling, viser jeg mine billedproduktioner, og jeg giver dem en begrundelse for mit valg af motiver, og forklarer dem processen for fremstillingen af billederne.
  • Herefter skal eleverne igang. De skal vælge et motiv - et industrielt produkt, som de synes er kendt i vores danske kultur og måske også i andre kulturer. Og så er de bare igang med det praktiske billedarbejde.
  • Vi afslutter med fælles billedsamtale.

Min egen billedfremstilling - Proces og produkt:
Først finder jeg et billede af en legomand. Det er min grundskabelon og det motiv, jeg gentager i ensartet form i billedfremstillingen. Dernæst tegner jeg legomanden op på bagepapir. Bagepapiret lægges herefter på hvide kopipapir, og jeg overfører legomanden ved at tegne oveni konturerne. Dette gør jeg i alt fire gange. Herefter farvelægger jeg de fire legomænd med primærfarverne + grøn, og jeg afslutter med at tegne konturerne op med sort sprittusch. Endelig monterer jeg hver enkel legomand på farvet baggrund, og samlet bliver de monteret på karton (A3).



Det endelige resultat for billede 1 (Legomand) ser sådan ud:


Foruden billedet af legomænd, har jeg produceret to andre billeder, og I kan se resultatet for billede 2  (Æ, Ø og Å) her:


Sidst men ikke mindst er resultatet for billede 3 (Nøglen) her:



Materialer til fremstilling af billede 1 (Legomand):
  • Billede af en legomand.
  • Bagepapir til overførelse af legomand.
  • 4 stk. hvidt kopipapir (14,5*21 cm).
  • Farveblyanter i primærfarverne + grøn.
  • Karton i farverne blå, gul, rød og grøn til baggrund. 

Materialer til fremstilling af billede 2 (Æ, Ø og Å):
  • Ternet papir til design og optegning af bogstaverne Æ, Ø og Å. 
  • Bagepapir til overførelse af bogstaverne.
  • Mønstret papir i sekundærfarverne + sandfarvet karton.
  • Tynd sort sprittusch til teksten "Alfabetet".
  • Hvid karton(A3) som baggrund. de fire færdige billeder monterer jeg herpå.

Materialer til fremstilling af billede 3 (Nøglen):
  • En nøgle fra mit hus + teksten "The key to my heart" + hjerter. 
  • Bagepapir til overførelse af nøglemotivet.
  • 4 stk. hvidt kardus i kvadrater (10*10 cm).
  • Flydende akvarelfarver. 
  • Sort sprittusch til optegning af konturer.

Forløbet her er tiltænkt mellemtrinseleverne, hvor jeg har kombineret Andy Warhol med dansk kultur (Legomand og bogstaverne Æ,Ø og Å) i en enkel form, der er genkendelig, men jeg kunne nemt forestille mig et mere kompliceret forløb med portrætter med ældre elever, der kunne have billedkunst som valgfag.

Jeg har tidligere lavet et par Roy Lichtenstein billeder med et par friske elever. I kan se dem her: Popart og Roy Lichtenstein

Ingen kommentarer:

Send en kommentar