torsdag den 10. april 2014

A Personal Shopping Bag


En erfaren billedkunstlærer opfordrede mig før jul til skrive en artikel til "Billedpædagogisk Tidsskrift" om emnet "Shopping". Jeg synes, at det kunne være en spændende udfordring, så den greb jeg selvfølgelig.

Således var emnet til forløbet "Shopping" og min tematisering af det blev: "A Personal Shopping Bag".

I det følgende kan I se min forberedelse til forløbet, som denne gang udviklede sig parallelt med elevernes arbejdsproces. 

Fra proces til produkt - min fremstilling af "A Personal Shopping Bag":

Min "Shopping Bag" består af 4 dele. En for- og bagside samt to håndtag, som til sidst er blevet syet sammen til en pose. 

For- og bagsiden

Første led i arbejdsprocessen er at male baggrunde på falsæskekarton. Den røde baggrund er forsiden, mens den grønne er bagsiden af posen.




Når baggrundene er tørre, arbejder jeg videre med dem, så de får et mere råt og street-agtigt udtryk. På den røde baggrund har jeg sat mere tape på, trukket lidt hvid akrylmaling over, lavet tryk fra skosåler og strapexbånd, mens jeg til sidst har ladet fortyndet grøn maling løbe.



På den grønne baggrund har jeg også sat tape på, men jeg har også lavet tryk med bobleplast, og så har jeg lavet hul i baggrunden. Hullet i baggrunden kommer til at danne ramme om et billede, som jeg har valgt.


Herefter arbejder jeg igen videre med billedudtrykket i mellem- og forgrund. Her er nøgleordene personlig, graffiti, street og yndlingsbutikker.






Håndtagene

Jeg starter med at klippe to håndtag ud fra en skabelon, som jeg har tegnet.




Bagefter skaber jeg baggrunden på håndtagene af afriv fra en gammel bog.




Når baggrunden er på plads, giver jeg håndtagene det billedudtryk, som jeg gerne vil have. Nøgleordene er personlig, street og byliv.


Som ekstra pynt laver jeg små vedhæng af forskellige materialer fra en shoppetur i byen.


Til slut syr jeg på maskine alle delene sammen på hvert sit stykke gennemsigtige plast. Posens sider syr jeg med nylonsnor i fede farver. Og vupti så kom "A Personal Shopping Bag" til verden.





Her er et par detaljebilleder af syningerne - både dem på maskine og dem, der er syet i hånden.










Forløbet her har været virkelig interessant, fordi min egen billedfremstilling udviklede sig i takt med elevernes. Jeg havde ikke på forhånd afprøvet materialer ej heller teknikker.

Alt i alt har det været super fedt at slippe styringen lidt og give plads til naturlig eksperimenteren.

Hvis du er blevet inspireret, kan du læse mere om forløbet i artiklen "A Personal Shopping Bag - Et eksperimenterende forløb for såvel læreren som eleverne" i "Billedpædagogisk Tidsskrift, Nr. 1, April 2014".

Du er også altid meget velkommen til at skrive en mail, hvis du har spørgsmål til forløbet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar