fredag den 1. august 2014

Ansigter i kubistisk stil - med varm og kold farvepalet.


Jeg har altid været fascineret af de mange forskelige måder, hvorpå vi igennem kunsten har gengivet ansigter og ansigtstræk. Hver kunstperiode og hver "isme", har haft sine helt egne kendetegn.

I dette forløb, har jeg valgt at have fokus på kubisme, og mit tema er: "Ansigter i kubistisk stil - med kold og varm farvepalet".

Mine mål med forløbet er, at eleverne:

  • får viden om kubisme som retning i kunsthistorien.
  • bliver i stand til at genkende kubismens særlige kendetegn, herunder de fremtrædende geometriske former.
  • får indblik i at en kold og en varm farvepalet giver forskellige billedudtryk.
  • får erfaring med at tegne ansigter med geometriske former.

Mine idéer til opstart på holdet:
  • Eleverne får i par udleveret ordet kubisme. Eleverne skal diskutere, hvad de tror ordet betyder. Bagefter får de udleveret kubistiske billeder. Eleverne skal i fællesskab finde frem til de særlige kendetegn ved billederne, og de skal samtidig forholde sig til ordet kubisme og se om de kan finde en sammenhæng. Vi laver fælles opsamling, hvor jeg  vil komme ind på kubismens kunstnere.
  • Herefter skal eleverne selv i gang med opgaven, som lyder således: "Tegn to kubistiske ansigter. Det ene skal have en kold farvepalet, og det andet skal have en varm farvepalet". Du skal bruge den viden du har fået om de særlige kendetegn ved kubistiske værker.
  • Vi afslutter på holdet med en billedsamtale, hvor vi har fokus på forskelligheder, ligheder, kubistiske træk samt de to farvepaletters forskellige billedudtryk, og selvfølgelig bliver billederne udstillet på skolen.

Beskrivelse af processen for min billedfremstilling:
  • Med olie pasteller bål eller rød tegner jeg øjne, næse, mund og øjenbryn på avispapiret. Stregerne, jeg tegner, er tykke, så de er tydelige at se.
  • Bagefter tegner jeg hovedformen med blå eller rød olie pasteller, også her er stregen tyk og tydelig. Selve ansigtet farvelægger jeg med råhvid olie pastel.
  • Herefter krøller jeg det færdig billede, og jeg maler det ganske let over med vandfarve i samme farvepalet.
  • Til sidst monterer jeg de færdige ansigter på en baggrund af silkepapir og karton.


Materialer, jeg har anvendt:
  • Avispapir uden tryk (hentet på et avistrykkeri) - Afrevet i A3 format.
  • Olie pasteller i varme og kolde farver.
  • Vandfarve.
  • Silkepapir.
  • Farvet karton.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar