søndag den 3. august 2014

Jim Dine - anderledes måder at arbejde med værktøjer på.


Værktøj er praktisk, det er udviklet til at have en særlig funktion og det skal ofte benyttes til et bestemt formål, men værktøj kan også være meget mere, nemlig flotte billedudtryk. Det har kunstneren Jim Dine i hvert fald vist med sine tegninger af diverse værktøjer. Det er hans unikke tegninger kombineret med en lyst til at arbejde med værktøjer på en anderledes måde, der har inspireret mig til dette forløb.

Temaet er: Jim Dine - anderledes måder at arbejde med værktøjer på.

Formålet med forløbet er, at eleverne:
  • får viden om kunstneren Jim Dine og Pop Art som kunstretning.
  • gør sanselige og detaljerede erfaringer med forskellige værktøjer.
  • fremstiller konkrete og forskellige billedudtryk med værktøj.
  • får erfaring med positive og negative rum i billedudtryk.
  • får erfaring med brug af ord som konturstreg.
  • får erfaring med collagearbejde og brug af hverdagsobjekter.

Tanker om opstarten på holdet:
  • Jeg medbringer forskellige værktøjer, som jeg udlevere til eleverne, der er delt op i grupper. I grupperne skal eleverne drøfte spørgsmålene: Kan værktøj være kunst? Og hvordan tror I, det kan være/blive til kunst? Vi laver fælles opsamling, hvor vi taler om det, grupperne hver især har drøftet.
  • Efter gruppearbejdet viser jeg eleverne en kort film om Jim Dine fra You Tube. Filmen bliver udgangspunkt for en dialog om hans værker.
  • Så er det tid til, at eleverne skal i gang. Før processen sættes i gang, viser jeg eleverne, de forskellige billedfremstillinger, jeg har lavet.

Beskrivelse af mine billedfremstillinger  - fra proces til færdig produkt:

Processen for billede 1 

En billedfremstilling med fokus på overlapning, positive og negative rum.

Billede 1 
Jeg starter med at lime et stykke hvidt tegnepapir på et stykke farvet karton A4.



Så fortsætter jeg med at tegne omridset af det værktøj, jeg har valgt, op, som i dette tilfælde er det en gaffelnøgle.
Når jeg tegner, laver jeg overlapninger i forskellige vinkler. Det er en god idé at tænke på, at det man tegner op, skal se ud som om, det ligge under det, man har tegnet tidligere.


Efter en passende mængde overlapninger ser billedet således ud.


Og så er det tid til at tegne konturerne op med sort sprittusch.




Til slut farvelægger jeg det negative rum med sort farveblyant, og jeg fremhæver mørke områder, ved at farvelægge mere tæt. Det giver en god effekt.



Se det færdige billede øverst i beskrivelsen af processen for billede 1.


Processen for billede 2

En billedefremstilling med fokus på brug af ord som konturstreg.


Billede 2
Jeg begynder med baggrunden, som jeg laver ved hjælp af gnidetryk. For at få en mere dynamisk baggrund, lægger jeg forskellige papirer under, før jeg laver mit gnidetryk.


Herefter tegner jeg omridset af svensknøglen, som er værktøjet, jeg har valgt at bruge, denne gang. Bagefter følger jeg konturstregerne ved at skrive ordene JIM DINE på dem. Det ser sådan ud.



Til sidst udfylder jeg også de negative rum med ord.



Se det færdige billede øverst i beskrivelsen af processen for billede 2.

Processen for billede 3

En billedfremstilling med fokus på collagearbejde og brug af hverdagsobjekter.


Billede 3
Jeg starter med at lave en baggrund af et stykke gammelt pap, og for at gøre billedudtrykket lidt mere "råt", river jeg lidt af det øverste lag pap af, og bagefter gnider jeg farve på baggrunden. 
Bagefter tegner jeg omridset af svensknøglen op på forskellige materialer. Et af disse materialer skal være noget, man kan genkende fra sin hverdag. Når det er gjort, placerer jeg svensknøglerne, som jeg synes bedst om, og til sidst limer jeg dem fast på pappet.




For at gøre collagen lidt mere interessant tilføjer jeg endnu en svensknøgle i pap. Den monterer jeg med bolt og møtrik.





Se det færdige billede øverst i beskrivelsen af processen for billede 3.

Materialer, jeg har brugt til billedfremstillingerne:

Billede 1
  • Hvidt tegnepapir.
  • Rødt karton A4 format.
  • Gaffelnøgle.
  • Sort sprittusch - tynd.
  • Sort farveblyant.
Billede 2
  • Hvidt tegnepapir.
  • Rød karton.
  • Sort olie pastel.
  • Sort og rød sprittusch - tynd.
Billede 3
  • Et stykke gammelt pap i kvadratisk format.
  • Svensknøgle.
  • Sort og rød karton.
  • Gammel emballage fra hverdagen.
  • En bolt og en møtrik.
Nogle vil måske spørge, hvorfor jeg har valgt farverne sort og rød. Min begrundelse herfor er, at flere af Jim Dines tegninger af værktøj er sorte (blyant), og at hans meget store hjerteskulpturer er røde.

Jeg glæder mig til at se, hvad mine elever får produceret, og jeg laver naturligvis et indlæg med deres billedfremstillinger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar