onsdag den 1. februar 2017

Ræv i vinterlandskab....kun med hjertet kan man se rigtigt.


Nogle gange bliver jeg inspireret til nye aktiviteter på de sjoveste måder. Denne lille aktivitet er jeg blevet inspireret til, da jeg sammen med min 4. klasse så den nye animation af "Den lille prins". 

Om målene for aktiviteten

Målene for aktiviteten er, at eleverne:

  • Får viden om tegnemetoder, herunder at kunne tegne et træ efter Y-metoden og tegne en ræv ud fra enkle principper.
  • Anvender farvernes virkemiddel til at skabe stemning og liv i billedet.

Kort beskrivelse af processen for billedfremstillingen
  1. Jeg starter med at tegne bakkernes og træernes konturstreger op med blyant.
  2. Bagefter maler jeg himlen med vandfarve. Jeg blander blå og lilla og arbejder vådt i vådt. 
  3. Når vandfarven er knap tør, krøller jeg et stykke avispapir, og jeg dupper det i den blå og lilla vandfarve. Bagefter dupper jeg den malede himmel med farven på avispapiret. Det giver et billede med mere liv på himlen.
  4. Bakkerne maler jeg med hvid vandfarve, og jeg adskiller bakkerne med konturlinjer i en mørkere farve, der er fortyndet med vand. Til sidst giver jeg bakkerne lidt farve og spil ved at duppe med en fortyndet blå vandfarve.
  5. Herefter tegner jeg træerne op med en sort sprittusch. 
  6. Så tegner jeg en ræv på orange karton med sort voks pastel. Ræven består af 7 tegnede dele (hoved, ører, snude, krop og bagben, forben og hale) som til sidst bliver sat sammen til en hel ræv. Jeg farver øjnene, midten af ørerne, brystet og enden på halen med hvid vokspastel.
  7. Til sidst limer jeg ræven fast på baggrunden. Før jeg limer på eksperimenterer jeg lidt med, hvordan hovedet og halen skal placeres.






Anvendte materialer
  • Kraftig hvidt papir A3 format - akvarel papir kan også bruges.
  • Vandfarver.
  • Sort sprittusch.
  • Orange karton.
  • Caran D' Ache voks pasteller i farverne hvid og sort.
  • Avissider.

Jeg kan varmt anbefale den nye animation af "Den lille prins". Med den bliver det endnu mere tydeligt, hvor vigtigt det er at fodre fantasien og kreativiteten samt at holde liv i det indre barn uanset alder.

"Kun med hjertet kan man se rigtigt. Det væsentlige er usynligt for øjet"

Er du blevet nysgerrig på at se, hvordan elevernes billeder er kommet til at se ud, har du mulighed for det lige her: Ræve i vinterlandskab - Lavet af 4. årgang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar