tirsdag den 12. september 2017

Flodheste og næsehorn - Tegnet af 3. årgang


"At tegne er at se" sådan skriver Betty Edwards og Jytte Andersen skriver "at tegne handler om at kunne se med et langsomt blik". For mig handler tegning blandt andet om at kunne udtrykke sig billedligt med sin helt egen særlige streg eller streger. Det handler også om at lære forskellige tegneteknikker at kende, så man på sigt udvikler en varieret tegneværktøjskasse. MEN vigtigst af alt finder jeg det vigtigt, at man i de yngre klasser giver plads til en mere fri tilgang til tegning. Det fordrer, at man flytter sit fokus fra en rigtig og forkert tænkning til en mere nysgerrig, åben og opmuntrende tænkning.

Det er således med det for øje, at jeg for nogen tid siden lavede denne tegneaktivitet med min 3. klasse.

Målene var, at eleverne:
  • eksperimenterede med sin egen tegnestreg.
  • øvede sig i at tegne konturer og detaljer ud fra iagttagelse af foto, malerier og figurer af flodheste og næsehorn.

Inspiration til tegneaktiviteten:
  • Foto af næsehorn og flodheste.
  • Foto af malerier med næsehorn og flodheste - eksempelvis Hans Scherfig malerier.
  • Næsehorn og flodheste som legetøjsfigurer gerne i forskellige størrelser.
  • Filmklip med flodheste og næsehorn.
  • Fantasitegninger af flodheste og næsehorn.

Sådan forløb aktiviteten:
  • Jeg startede med at inspirere eleverne med ovenstående, for det handler om at modtage indtryk, så man kan skabe udtryk.
  • Bagefter skulle eleverne tegne en blindtegning af en stor legetøjsfigur (næsehorn).
  • Blindtegningen blev fulgt op af en ikke-dominant tegning af en flodhest.
  • Herefter skulle eleverne beslutte, hvad de ville søge inspiration i, før de skulle tegne. De skulle også beslutte, om deres tegninger skulle bære præg af fantasi eller virkelighed.
  • Dernæst gik eleverne i gang med at tegne et næsehorn eller en flodhest med et fokus på deres egne personlige tegnestreger. 
  • De færdige tegninger blev tegnet op med sort sprittusch, og til sidst sprøjtede eleverne med flydende akvarel på deres billeder.
De færdige tegninger er udtryk for forskellighed, mangfoldighed og ikke mindst en tydeligt personlig tegnestreg. Se bare!






























Anvendte materialer:
  • Grå kardus - A3 format.
  • Akvarelpapir - A3 format.
  • Blyanter.
  • Sort sprittusch.
  • Flydende akvarel.
  • Pensler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar